۵ مرداد ۱۳۸۸

فراخوان «موج سبز آزادی»

چگونه به تنفیذ و تحلیف رئیس جمهور کودتا اعتراض کنیم؟

این روزها مردم مسیر موج سبز را تعیین می‌کنند. وقت خیابان رفتن، وقت روی پشت بام رفتن، وقت سکوت و وقت فریاد را آنها خودشان تصمیم می‌گیرند و اعلام می‌کنند. حالا که حکومت با بی‌اعتنایی به خواست عمومی و اعتراضات مردمی به تقلب صورت گرفته در انتخابات، قصد دارد برای محمود احمدی‌نژاد مراسم تنفیذ و تحلیف برگزار کند، باز همین مردم‌اند که سکوت نمی‌کنند و پس از صد سال، بار دیگر تاریخ مشروطه را پیش چشم بهارستان تکرار می‌کنند.
«موج سبز آزادی» از همه فعالان و علاقه‌مندان جنبش سبز در داخل و خارج از ایران دعوت می‌کند که درباره‌ی چگونگی اعلام اعتراض در برابر تثبیت غیرقانونی یک کودتای انتخاباتی، ایده‌ها و پیشنهادات خود را اعلام کنند. البته در گام اول برای روزهای تنفیذ و تحلیف و چند روز پس از آن، و در گام‌های بعدی برای مراحل بعدی.
این یک دعوت عمومی است، و از همه دعوت می‌کنیم به جمع ایده‌دهندگان بپیوندند، همان‌طور که همه در اجرای آنها حضور خواهیم داشت. مهم نیست اگر فکر می‌کنید قلم خوبی ندارید یا شاید پیشنهادتان خوب نباشد و یا بخشی از آن به نظر شما مناسب یا عملی نیست. تصور نکنید همین چیزی که به ذهن شما می‌رسد، حتما به ذهن دیگران هم می‌رسد. فکر نکنید شاید نتوان همه‌ی این کارها را با هم انجام داد. فکر نکنید فایده‌ای ندارد و ممکن است نشود و نگذارند. ما که نشان داده‌ایم می‌توانیم و توانسته‌ایم در همین یک ماه و نیم زندگی را به کام کودتاچیان تلخ کنیم، چرا در روزهای تنفیذ و تحلیف بیشتر و بهترش را نتوانیم.
از همه دعوت می‌کنیم ایده بدهند، درباره‌ی ایده‌های مطرح شده نظر بدهند و ایده‌های یکدیگر را نقد و تکمیل کنند تا هرچه سریع‌تر نتیجه بگیریم. فرصت زیادی هم باقی نمانده است. آنطور که نایب‌رئیس مجلس گفته، تنفیذ و تحلیف قرار است در هفته‌ی دوم مرداد برگزار شود. روال چند دوره‌ی قبلی هم این بوده که مراسم تنفیذ روز ۱۲ مرداد در بیت رهبری و مراسم تحلیف روز ۱٣ مرداد در مجلس برگزار می‌شود. با این حساب، حداکثر تا پایان روز چهارشنبه ۷ مرداد فرصت هست برای طرح پیشنهادات و ایده‌ها، و بعد از آن باید سریع‌تر این ایده‌ها جمع‌بندی و نهایی شوند تا در روزهای باقی مانده هم برای عملی شدن آنها تبلیغ شود.
البته بی‌شک باید این احتمال را نیز از حالا در نظر داشته باشیم که ممکن است روزهای این دو مراسم چیزی غیر از روال سابق باشد، یا زمان قطعی آن از قبل اعلام نشود و یا به طور ناگهانی تغییرش دهند. باید برای همه‌ی موارد اینچنینی هم آمادگی داشته باشیم.
برای ایده‌ها، دست‌کم در مرحله‌ی مطرح کردن آنها، هیچ محدودیتی قائل نباشید؛ از کف خیابان تا اوج آسمان، از شهرهای کوچک ایران تا سراسر جهان، از عرصه‌های زندگی روزمره تا عرصه‌ی وبلاگ‌ها و فضای اینترنت، از فریاد و شعار تا تولید متن و شعر و پوستر و موسیقی، از کارهای بسیار مشکل که کمتر کسی از عهده‌ی آن برمی‌آید تا کارهای ساده‌ای که به قول مهندس موسوی حتی زن باردار و کودک خردسال هم از عهده‌ی انجام آن برمی‌آیند. البته واضح است که بهترین ایده‌ها، آنهایی هستند که سریع‌تر، راحت‌تر و دارای اثر و بازتاب بیشتری باشند.

برای باز شدن راه برای طرح ایده‌های جدید و مفید، اشاره به چند نکته‌ی دیگر هم بد نیست:
۱. روزهای ۱۲ و ۱٣ مرداد، روزهای دوشنبه و سه شنبه است، یعنی وسط هفته و روزهای کاری، که در شرایط طبیعی در این روزها امکان تعطیلی شهر یا برهم زدن نظم جامعه و برقراری چیزی شبیه حکومت نظامی ممکن نیست؛ البته در شرایط طبیعی، و اگر دیگر عوامل طبیعی مثل گرد و خاک به داد دولت نرسد!
۲. روز چهارشنبه ۱۴ مرداد سالگرد صدور فرمان مشروطیت است و به نام «روز حقوق بشر و کرامت انسانی» نامگذاری شده.
٣. جمعه ۱۶ مرداد، نیمه شعبان و روز میلاد امام زمان است. پنجشنبه شب نیز طبق یک سنت مذهبی دیرینه، همه‌جا چراغانی می‌شود و مجالس شادی برقرار است.
۴. شنبه ۱۷ مرداد روز خبرنگار است و چهارشنبه ۲٨ مرداد نیز سالروز کودتای ننگین سال ۱٣٣۲ علیه دولت قانونی دکتر مصدق است.
۵. در خصوص به هوا فرستادن بادکنک‌های سبز، وارد کردن شوک به شبکه برق سراسری، تجمعات لحظه‌ای، دیوارنویسی گسترده و دیگر ایده‌های نه چندان کامیابی که پیش‌تر مطرح بوده‌اند، می‌توان دوباره گفت‌وگو کرد و به تلاش برای تصحیح و اجرای آنها پرداخت. همچنین تجربه‌ی تجمعات پیشین و نقاط ضعف و قوت آنها نیز در این فرصت قابل بحث و نقد و امکان‌سنجی است.
۶. و در نهایت اینکه از نقد کردن پیشنهاد دیگران یا نقد شدن ایده‌هایمان نترسیم. نقد، مقدمه‌ی پختگی و آغاز شکوفایی است. بی‌شک ایده‌ها اگر به شکل جمعی مطرح، نقد، تکمیل و جمع‌بندی بشوند، بسیار واقعی‌تر و منطق‌تر خواهند بود.

«موج سبز آزادی» همچنین از همه‌ی فعالان شبکه‌های اجتماعی فضای مجازی دعوت کرده است به این بحث بپیوندند و این گفت‌وگو را به سرعت در فضای وب فارسی گسترش دهند. هر کسی که در سایت‌های جمعی فعال است، ایمیل‌های گروهی دریافت و ارسال می‌کند و یا در اتاق‌های گفت‌وگو و یا هر فضای دیگری حضور دارد و فعالیت می‌کند، می‌تواند مرکزی برای شیوع و همه‌گیر کردن این بحث و کمک برای به ثمر رساندن آن باشد.
این سایت از همه‌ی خواسته است در فرستادن هر ایده‌ای که به ذهنشان می‌رسد، تردید و تأمل نکنند و همچنین در صورت پا گرفتن بحثی در سایت‌ها یا انجمن‌های بحث و گفت‌وگو، سایت مذکور را هم در جریان بحث‌های صورت گرفته و پیشنهادات مطرح شده قرار دهند.
برای تماس با سایت موج سبز ازادی درباره‌ی این فراخوان، از آدرس ایمیل farakhan@mowjcamp.com استفاده کرد.
اخبار روز

۸ نظر:

ناشناس گفت...

در روزهای نیمه شعبان ، کوه پیمایی و مخصوصا در روزهای مراسم تنفیذ ا. ن و یا هر تجمعی که تعدادمان زیاد باشد این ایده قابل اجرا و بسیار اثر گذار است . 1- ابتدا یک چسب مایع و تعداد بسیار زیادی عکس خ.ر و ا.ن را از روزنامه ها و مجله ها ، صفحه های اول تقویم ها و یا کتاب درسی دانش اموزان و سایت ها و پایگاه های بسیج محله تان و ... آماده کنید . 2- عکس های خ.ر و ا.ن را به هم بچسبانید . بطوریکه یکطرف کاغذ عکس ا.ن و طرف دیگر عکس خ .ر باشد .3- اگر خلاقیت به خرج دهید میتوانید کنار عکس این دو نفر عکس های دیکتاتورهای دنیا را هم بچسبانید . مثلا صدام و یا هیتلر و یا ... اما یادتان باشد حتما هر دو طرف کاغذ یا مقوا عکس بچسبانید و یک طرف را سفید نگذارید بماند . 4-میتوانید شعارهای جالبی هم مثل دولت جنایت میکند ...حمایت میکند و یا مرگ بر دیکتاتور چه شاه باشه چه دکتر و ... بنویسید .5- خوب کارتان تمام شد . حالا همه عکس های تهیه شده را در کیف . کیسه پلاستیکی دسته دار . جیب یا زیر پیراهن و یا زیر چادرتان و ... پنهان کنید و در تجمعات با خود به خیابان ببرید . 6- در خیابان هایی که تجمع زیاد است آرام و بدون اینکه جلب توجه کنید عکس ها را به کف خیابان بریزید .7- تجسم کنید اگر صد هزار نفر هر کدام ده تا عکس به کف خیابان بریزند چه چشم انداز زیبایی دیده میشود .
نکته اینجاست که این عکس ها زیر پای مردم ریخته شده و حتی بسیجی ها و لباس شخصی ها هم مجبورند روی انها راه بروند و به علت زیاد بودن امکان جمع کردن انها در ان شلوغی نیست .- نکته دیگر اینکه قبح نایبان دروغین امام زمان میشکند چون مردم روی عکس ها راه میروند . - امکان جاروی و جمع کردن عکس ها نیست چون خیابان پر از ادم است و بعد هم که رفتگرها بیایند مجبورند عکس های دیکتاتورهای به هم چسبیده را به سطل آشغال بریزند ( پیامش اینه که :سقوط این دو و رفتن به زباله دانی تاریخ خواست همه ماست
تصور کنید عکس ها و فیلم هایی که از این مراسم و کف خیابان ها گرفته میشود چه نمای زیبایی دارد و چقدر در دنیا صدا میکند .
اگر این ایده توسط تعداد بسیار زیادی از مردم اجرا شود خیلی جالب میشود . خطر هم ندارد در کمتر از یک دقیقه عکس ها را کف خیابان میریزیم و مردم در حال راه رفتن خود بخود پخشش میکنند .
اگر روز نیمه شعبان چند پارک یا خیابان را پر از عکس کنیم نمادی است از سقوط نایبان دروغین ولیعصر به گفته رئیس جمهور محبوبمان موسوی باید در جشن ها خلاقیت داشته باشیم . خوب به جای چراعانی هوا ، زمین را صفا میدهیم .
یادتان باشد در صورتی این طرح بسیار موفق خواهد بود که تعداد عکس ها زیاد باشد . هر ایرانی میتواند با چند ساعت وقت گذاشتن برای تهیه عکس ها ،سقوط اولیه و نمادین دیکتاتوران را در کف خیابانها عملی کند .
خواهش میکنم ایمیل مرا حذف کنید و متن را کپی کنید
لطفا این ایده را در هر کجا میتوانید پخش کنید مخصوصا در بالاترین

ناشناس گفت...

همگی در این روزها که ایران سراسر در غم شکست24 به13اقای مهندس میر حسین به خیابان ریخته و افتابه سبز به دست گرفته و ما...چیز... هستیم.

ناشناس گفت...

به نظر من كساني هستند كه به اينترنت دسترسي ندارند و بايد يك اگاهي كاملي از طريق اعلاميه هاي متفاوت درمورد اول چرا اين دولت چه بلاهايي سر مردم اورده بعد اعلاميه هايي در مورد زمان و شعار ها پخش شود

ناشناس گفت...

راهپيمايي و کوهپيمايي هيچ نتيجه اي بجز دستگيري ندارد ما بايدهمگی در این روزها که ایران سراسر در غم شکست24 به13اقای مهندس میر حسین موسوي است افتابه سبز به دست گرفته ودرخيابانها ريخته وبگوييم ما...چيزميخواييم!ببخشيداقاي مهندس ميرحسين موسوي ميخواهييم!وبا صداي بلند بگوييم هستييم

ناشناس گفت...

کوه پيماييسبز براي چيه؟

ناشناس گفت...

براي چريدن.

Unknown گفت...

در بسياري از كشور هاي دنيا از جمله پاريس و روسيه به منظور تداوم اعتراضات و روشن بودن تاريخ آن و از ياد نرفتن آخرين روز هر ماه روز بر گذاري تجمعات اعتراضي است!
از آنجايي كه روز آخر هر ماه احتياج به ياد آوري ندارد مي توان روز آخر هر ماه را به يك نهضت سبز ميليوني در كشور تبديل كرد!
اين خبر(راهپيمايي در آخرين روز هر ماه) را روزنامه اعتماد ملي در روز نامه روز 5شنبه لاي عكس هايش درج كرده)

ناشناس گفت...

یک آفتابه ی سبز در کنارت
حتما با آن بگیر طهارت